torsdag 17 september 2015

Älskar gamla bilder...

Jag tror att man hade mer tid för varandra, hade tid att stanna upp och slänga några ord med grannen. Jag älskar att sitta och titta på gamla bilder, älskar att drömma och tänka....älskar att tro att tiden som var, var mycket mindre fylld av krav och förväntningar, trots att arbetsbördan för de flesta var större än den är idag.......här fanns inga halvfabrikat eller färdiga rätter att köpa på affär´n, man kunde inte handla alla tider på dygnet, skulle man ta sig in till "storsta´n," så fick man gott vänta på buss eller tåg , eller ta sin egen velociped.... var folk lyckligare då? Jag har benägenhet att tro det, rätta mig om jag har fel......

 Barnen hade fullt upp att sysselsätta sig, fanns inga vuxna som satt allt i händerna på dem som nu.
När jag började lekis 1973 så , fick jag och mina två kamrater cykla alldeles själva 3 kilometer till lekis....ingen funderade någonsin på om vi skulle klara av det 6 år gamla....
 Och redan 5-år gammal så var jag ute med spark och sålde julbonader, gamla sådana som min farmor hittat efter min pappas försäljning 40-år tidigare....1kr/ stycket var priset och gissa om jag var glad när jag lyckades tjäna 50:- på ett par timmar.... det var tider det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar